#2 Hoe kies je de juiste hardloopschoenen?
Hardloopschoenen, veel zien door de bomen het bos niet meer. Met deze podcast proberen we duidelijkheid in de chaos te creëren. Waar moet je op letten, wat moet je vooral wel en wat moet je niet doen.
Transcript van podcast
00:00:02
Jorin: Welkom bij de Running Solutions podcast. De podcast die je helpt blessures te voorkomen en te genezen. Door jouw meer te leren over hardlopen zullen we je transformeren in een gezondere sterkte en betere hardloper. We gaan alle onderwerpen langs die jou kunnen helpen om niet meer diezelfde fouten te maken en diezelfde blessures te krijgen.
00:00:27
Marcel: We hebben op die vorige podcast echt veel reacties gehad. Ik stond er nooit bij stil, maar het was.
00:00:32
Jorin: We hebben een soft launch gedaan, zoals dat zo mooi heet, een post op social media per persoon. En ja, volgens mij hebben we 250 luisteraars.
00:00:40
Marcel: serieus?
00:00:41
Jorin: Dus verdeeld over spotify, Itunes, Google, maar ook podbean waar we het loungen zegmaar. Dus ik ben er wel heel erg tevreden over. Ik denk dat het dat het mooie recensies zijn, goed goede positieve reacties.
00:00:55
Marcel: Ik was vorige week even bij jou in de winkel en voor jou zelfs vertellen dat wel in een lespakket zijn meegenomen als huiswerk. Dan gaat het echt goed met je.
00:01:05
Jorin: De hardloopcursus, de spreker daar had aanbevolen om dit te luisteren als huiswerk. Dus ja, dat is wel wel leuk natuurlijk.
00:01:15
Marcel: Cool.
00:01:15
Jorin: Gaan we gaan we gewoon lekker mee door. Bedankt voor het reageren als je, als je dat doet. Daar en daar kijken we naar de doen. Wat mee dus kritische opmerken. Of juist tips tricks.
00:01:29
Jorin: Vragen wil je meer over een bepaald onderwerp.
00:01:32
Jorin: Laat het ons weten, want we willen graag julie helpen met betere hardlopers worden. Dus ja, dan moeten we ook jullie onderwerpen aanstippen. Dus heb je een blessure waar je wat over wil weten heb. Je loopt technische vragen, schoenen, whatever, laat het ons weten, en dan hebben we ook meteen het onderwerp van vandaag.
00:01:52
Marcel: Echt waar? Schoenen?
00:01:52
Jorin: Hardloopschoenen
00:01:54
Marcel: Oh man.
00:01:55
Jorin: Ja, we gaan het vandaag over. Hoe kom je nou in een winkel bij de juiste hardloopschoen terecht of online waar je het wel kopen. Maar hoe kies jij nou de juiste schoenen uit.
00:02:05
Marcel: Ik moet heel eerlijk zeggen, ik ben benieuwd.
00:02:08
Jorin: En jij bent op zoek naar een nieuwe schoenen toch?
00:02:11
Jorin: Het ergste is nog, ik ben dag in dag uit, ben ik bezig met bewegende mensen en het meten daarvan en het analyseren daarvan. Maar voor mezelf schoenen kopen. Ik vind het een drama. Ik loop dagelijks op barefoot schoenen rond. Daar geloof ik heilig in, maar met hardlopen. Dit vind ik lastig. Maar dan wil ik in een andere wat neutraler neutralere, schoen en ik kom nooit waar het juist uit.
00:02:38
Marcel: Wat is dat toch?
00:02:40
Jorin: Ja, dat is lastig. Je moet weten waar je naar moet kijken. Wat zijn alle variabele in zo’n schoen?
00:02:46
Marcel: Dat zijn er veel
00:02:47
Jorin: En er zijn 100 type schoenen.
00:02:49
Marcel: Wat ik nog erger vindt, als ik online kijk, dan staat er altijd bij de specificaties allerlei termen waar ik helemaal niets van begrijp. Dat er weer een zool van een bepaald materialen is gemaakt en dat er ergens ondersteuning is op een zekere plek, het zal allemaal wel, het zegt me niks. Maar ik betaal wel 179 euro als je pech hebt.
00:03:06
Marcel: Ja, de de schoenen gaan. Ondertussen geloof ik tot tegen de.
00:03:10
Jorin: Ja de schoenen gaan ondertussen geloof ik tot tegen de 300.
00:03:11
Marcel: En dan gebeurt het vervolgens dat ik mensen krijg bij mijn bedrijf die ik moet gaan meten en gaan adviseren over. Loop techniek en stijl.
00:03:17
Marcel: En dan loop ze alleen maar te klagen dat die schoenen die goed zijn. Dan gaan ze mijn vragen wat voor schoenen zou moeten hebben.
00:03:22
Marcel: Ja.
00:03:22
Jorin: Ik heb echt een ontzettend probleem met schoenen yorin.
00:03:26
Jorin: Wij krijgen in de praktijk die vragen ook veel dus vandaar dat dit denk ik, een heel goed onderwerp is om ons eens even in te verdiepen. Dus wat we het best kunnen doen is, denk ik dat we gewoon doen alsof we nu een winkel binnenlopen. En waar gaan we nou op letten? Dus van begin tot het einde.
00:03:43
Jorin: Even kijken want waar moeten we nou op letten als loper als we in de winkel komen.
00:03:47
Marcel: Goed plan.
00:03:48
Jorin: Is in een winkel beginnen met.
00:03:50
Marcel: Ik kom binnen, eerste zeggen ze vriendelijk hallo,
00:03:54
Jorin: Misschien een bakkie koffie.
00:03:57
Marcel: Nou, dat is al minder tegenwoordig, maar dan moet ik altijd zo’n vreselijke video analyse doen.
00:04:02
Jorin: Ja, dat is dat de stap één hé, je gaat schoenen uitzoeken, je weet niet wat je wilt. Wat voor een loper je bent, ze gaan je wat vragen en dan wordt je voor de camera gezet.
00:04:12
Marcel: Ja.
00:04:13
Jorin: En dan gaan ze kijken naar?
00:04:14
Marcel: Ja, of je voeten niet te ver in zakken.
00:04:17
Jorin: Ze kijken naar je enkel eigenlijk, je rent voorbij en wat zien ze gebeuren rondom je voet, enkel, misschien het onderbeen en dan houdt het vaak wel op.
00:04:25
Marcel: Ja, terwijl de laatste keer dat ik gerend heb, gebruikte ik ook juist mijn heup. En mijn bekken. En maar dat wordt nooit helemaal meegenomen, maar op basis van de videobeelden krijg ik wel altijd schoenen. Ik krijg echt extreem overpronatie schoenen aangemeten. Omdat ik – ik zak nog wel een beetje door en ik een klein x beentje. Dus ik krijg van die hele dikke vullingen, die krijg ik altijd in mijn schoen. Op het moment dat ik hem aantrekken, heb ik al pijn.
00:04:50
Jorin: Ja even goed om te benoemen wat dan die prinatie is dan. Want nu duiken we er meteen in. Maar laten we ermee voor ontleden. Je hebt grof gezien drie type hardloopschoenen aan het begin van dat hardlopen populair werd. Dus dan hebben we het nu over de jaren 80, zeg maar. Toen had je supinatie schoenen. Dat is dus als je je enkel afrolt dat die wat naar buiten rol dus naar de naar de buitenrand van je voet en enkel. Dan heb je een neutrale schoenen. Dat is als je min of meer door het midden afwikkelt, die enkel gaat niet naar buiten niet naar binnen. En je hebt pronatie en dat is een beweging waarbij die enkel juist wat naar binnen rolt. Als je afrolt en alle drie. Die bewegingen zijn normaal die zijn er binnen verschillende mensen en iedereen kan ook al die bewegingen maken en toen is gezegd van nou, daar moeten we schoenen voor maken. Om bijvoorbeeld dat naar binnenrollen of naar buiten rollen dat moet tegengehouden worden.
00:05:47
Marcel: Weet je waar dat vandaan komt trouwens? dat is een wetenschappelijk onderzoek uit 1947. Dat is even denken,
00:05:56
Jorin: Dat is heel lang geleden
00:05:58
Marcel: Heel lang geleden. Ja, en dat was een kolonel namelijk die wilde voor zijn troepen in het leger, wilde die schoenen custom made gaan maken, helemaal op maat. Toen dacht hij als ik nou ga kijken naar die voetboog en ik ga die ondersteunen, dat weet ik zeker – dat ze langer kunnen lopen en minder moe worden. En uiteindelijk is achteraf wel aangetoond dat dat eigenlijk behoorlijke onzin is. Maar alle onderzoeken die er nu zo’n beetje zijn, die betaald zijn door hardlopen schoenfabrikanten, baseren zich op dat ene artikel, wat dus hopeloos achterhaald is. Vreselijk, en daarom moet ik telkens op die overpronatie schoenen lopen. Als ik voor de videocamera ben geweest van die winkel medewerkers.
00:06:38
Jorin: Ja, antipronatie schoenen zelfs want dat houdt het tegen als het goed is.
00:06:43
Marcel: Precies.
00:06:44
Jorin: Ja, dus je hebt die drie type schoenen en daar zijn dan wel weer gradaties in, maar daar komen we dadelijk wel even op terug. Maar dan krijg je dus die analyse en dan kijken ze dus naar hoe rolt die enkel. Gaat die naar binnen, gaat die naar buiten of blijft die dus neutraal. Ja, en dan wordt daar een conclusie aangehangen van wat voor type schoen je nodig hebt. Dus ze kijken eigenlijk naar wat voor voetlanding heb je? Daar hebben we vorige keer over gehad. Dat maakt niet zoveel uit. Daar moet je de vorige podcast voor terugluisteren, maar dan gaan ze dus daar een conclusie aan hangen en ze gaan we kijken hoe rolt die enkel en daar moet je dan wel of geen correctie schoenen bij hebben. Dan moeten we even vermelden dat die supinatieschoen of die antisupinatie schoenen die bestaan niet meer. Dat is heel gauw zijn ze daar op terugkomen, want die werden we teruggebracht. Dus je hebt nu nog wel antipronatie schoenen en neutrale schoenen en daar zijn dan weer een hele hoop gradaties in gekomen.
00:07:41
Marcel: Ik word daar zo moe van, want iedere keer dat ik in de winkel kom en zeg ik wil neutrale schoenen.
00:07:46
Marcel: En dan zijn er dus 70 soorten neutrale schoenen en er zit nooit echt iets bij. Wat nou voor mij echt heel erg goed geschikt is volgens de verkoop medewerkers.
00:07:57
Jorin: Want die vinden dat jij een antipronatieschoen moet hebben.
00:07:59
Marcel: Sterker nog, ik was ooit in de winkel, toen wilde ik neutrale schoenen mee hebben en toen had ik zo’n videoanalyse gedaan. Dat meisje wilde me niet eens laten gaan met de schoenen die ik had uitgekozen. Gewoon niet, dan ging ik zeker geblesseerd raken, zei ze.
00:08:12
Jorin: Ja, ik zou zo’n conclusie niet zo gauw op basis van een schoen kunnen trekken.
00:08:15
Marcel: Ik heb daar trouwens jarenlang blessurevrij op gelopen, dat wil ik wel even zeggen.
00:08:19
Jorin: Ja, nou ja, dan zie je dat er wel wat te verbeteren is op dat vlak.
00:08:26
Marcel: Maar goed die video analyse, dat zegt niet zoveel, daar zijn we wel over uit.
00:08:30
Jorin: Nee, wat we vorige keer ook al zeiden van het gaat om de gehele loopstijl, de loophouding. Wat doen de armen, de benen, de rug, de romp? Hoe bewegen je heupen, hoe bewegen je knieën en dat heeft allemaal invloed op elkaar. Het werkt als als één geheel en je kan het niet als losse delen zien. Het is de som van alle delen bij elkaar die bepaalt hoe een impact wordt opgevangen en hoe dat lopen dus gaat dus je moet niet zo ingezoomd gaan kijken.
00:08:57
Marcel: Maar hoe zit het dan, want ik lees ook: Jij weet daar echt veel meer van dat ik dus vertel me daar alles over. Het bizarre is, er zijn al die schoenen die vertellen mij dat ik harder ga lopen, dat ik blessures ga voorkomen.
00:09:10
Jorin: Ja.
00:09:11
Marcel: Het is toch nooit helemaal waar.
00:09:12
Jorin: Nou, dat doen ze ook niet meer hè, die claims mogen ze niet meer, die mogen ze niet meer nemen. Die claims omdat nike is, onder andere nike is daar gewoon voor aangeklaagd en die heeft gewoon een flinke som geld moeten betalen, omdat die claim niet onderbouwd is. Dus dat mogen ze niet meer doen, en dat doen ze dus ook niet meer, behalve als ze bijvoorbeeld bepaalde schoenen hebben waaraan een onderzoek aan gekoppeld zit. En dan refereren ze in hun marketing naar dat. En dan mag het wel. Maar ze mogen niet stellen dat jij niet geblesseerd gaat raken op hun schoenen, want dat kunnen ze niet, dus dat is niet meer zo, dat hebben ze voorheen wel gedaan. Maar gebeurt nu niet meer.
00:09:48
Marcel: Wat zijn nou de type schoenen? Laten we daar eens even induiken, wat voor type schoenen hebben we nou eigenlijk allemaal als je naar de winkel gaat? Je hebt de anti schoenen, je hebt een neutrale schoen, maar je hebt ook nog een soort type schoen. Je hebt barefoot running, Je hebt trail schoenen.
00:10:02
Jorin: Je hebt een heleboel ondertussen, je kan dus grof grof gezien zeggen: je hebt neutrale schoenen en je hebt antipronatieschoenen. Dat zijn dus schoenen, die dat proberen tegen te gaan, die zijn wat verstevigd, wat harder aan de binnenkant, dus de de dichtheid van het materiaal in de zool. Dit zijn de mediale rand van de schoen. Dik, verdikt.
00:10:23
Jorin: Het is niet perse een dikkere zool.
00:10:25
Marcel: Mediaal is de binnenkant.
00:10:26
Jorin: Ja de binnenkant van de schoen: dat materialen heeft dus een hogere dichtheid waardoor het stugger is en minder veert. Dat zoud er dus voor zorgen dat je enkel niet naar binnen kan rollen. Ja, daar ben ik het niet mee eens. Dat doet wel wat, want het is stugger dus er wordt een impact of een bepaalde sturing gedaan. Maar het is niet zo dat als jij bijvoorbeeld door je knieen naar binnen draaid, en daardoor gaat die enkel mee dat als je dat blokje daarna zet dat die enkel niet meegaat, dan gaat ie gewoon net zo hard alleen dan door dat blok heen.
00:10:56
Marcel: Sterker nog, je gaat de knie naar buiten drukken,
00:10:58
Jorin: Dat kan ook.
00:10:59
Marcel: Daar kun je zelfs blessures van krijgen.
00:11:00
Jorin: Ja.
00:11:01
Marcel: Dus als je pech hebt en jouw overpronatieschoen is iets te dik aan de binnenkant, dan loop je voor je het weet een knieblessure op.
00:11:08
Jorin: Ja, dat zou heel goed kunnen, ja dus de of een andere blessure. Wat want je gaat gestuurd lopen, en in sommige gevallen gaat dat heel goed. En dan moet je het ook vooral doen, dus diegene die op zo’n schoen lopen en dat werkt dan is dat heel goed voor. Dan moet je het ook zeker doen, maar dat is ook een hele grote groep die daar helemaal niet op moet lopen en waar waar dat ook wel een risico is.
00:11:27
Marcel: Één van de dingen die mij altijd verbaasd heeft: we lopen al eeuwenlang duizenden jaren lang lopen wij op schoenen waar niet aan de zool wordt gerommeld. We hebben vroeger op sandalen gelopen. We hebben van alles en nog wat blootsvoets gelopen was. De laatste 50 jaar zijn we gaan verzinnen dat misschien, als we die zo gaan aanpassen dat we dat lichaam daar ontzettend goed mee kunnen corrigeren.
00:11:51
Jorin: Ja.
00:11:51
Marcel: Ik ben toch geneigd het daar niet helemaal mee eens zijn. Volgens mij weten het lichaam namelijk veel beter wat het moet doen dan dat die schoen dat kan bepalen voor jou
00:11:58
Jorin: Dat is wel grappig, Er is een boek geschreven door Christopher Mc Dougall als ik het goed uitspreek, dat boek heet Born to Run en dat is gebaseerd op een stam in Mexico. Als ik het goed zeg, en dat is de Tamahumara. Dat is een stam die woont ver weg van de normale beschaving, zeg maar zoals wij die kennen, en die trainen dus, die een rennen dus, bijna dagelijks afstanden van boven de 30 kilometer. Die rennen dus superveel op sandalen of sandaaltjes, hele dunne schoentjes. En wat wat die er Christopher mcdougall dus schrijft, is: in eerste instantie is een heel verhaal over hoe goed die stam kan lopen. En hoe mooi dat is, is ze drinken ook nog is veel bier, dus dat is helemaal mooi, dus dat is ideaal. Ideaal hé, je hebt dus geen dure schoenen meer nodig en je mag veel bier drinken en je kan nog steeds hard rennen. Maar dat is natuurlijk mooi en dan slaat laatste verhaal om richting. Dat moeten wij. Met met dat soort schoenen moeten wij ook rennen, want de hedendaagse schoenen handel die gebruikt allemaal trucjes die niet die niet werken die niet kloppen die niet onderbouwd zijn. En dan hebben we het dus over die verdikkingen in schoenen, meer of minder demping. En hij zegt heel rigoureus: dat moeten we niet meer doen. We moeten gewoon op hele dunne schoentjes lopen, want op blote voeten lopen is veel beter dan met hele dure schoenen. En toen is er een shifting gekomen dat er een hoop lopers zijn gaan geloven dat het goed is om barefoot running te gaan doen. Maar ja, je kan in in Europa gewoon niet heel goed op blote voeten rennen. Want ja er ligt overal glas, hondenkak weet je ja, je staat daar niet graag in.
00:13:48
Marcel: Daar sta ik trouwens met mijn schoenen aan, ook niet graag in dat. Dat vind ik ook vreselijk.
00:13:53
Jorin: Maar dat wordt jij zelf in ieder geval niet zo smerig
00:13:56
Jorin: Dus dat dat is, zeg maar en en transitie die is gekomen. En toen hebben we dus heel veel mensen naar de barefoot running zien gaan. En dat zou dan minder blessures moeten geven. Daar zijn we ondertussen over uit en hebben we ook even aangestipt in de vorige podcast dus dat dat niet zo is. Maar die schoenen zijn er dus wel nog steeds, dus, en dat is ook niet goed of fout, maar het is in ieder geval een type schoen die je hebt. Dus dan dan komen we inderdaad bij de vraag die jij net stelt van wat voor type schoenen heb je nou eigenlijk en ik denk dat het mooi is om even te benoemen van welke categorie er dan zijn binnen die neutraal en antopronatischoenen.
00:14:36
Marcel: Dat zijn de grote lijnen.
00:14:39
Jorin: Ja en daarbinnen heb je weer gradaties, dus wat je ziet is dat de grote merken ondertussen allemaal hele lichte schoenen hebben. Die hebben echt die barefoot omarmd omdat daar toen natuurlijk een shifting was, dus die moesten die markt gaan aanspreken. Dus je hebt een hele grote groep barefoot hardloopschoenen. Dan heb je vervolgens heb je in laag naar hoog gaan. We nu heb je wedstrijdschoenen en dat zijn eigenlijk hele lichte hardloopschoenen die gaan helpen om lekker kort aan de grond te staan. Super dunne schoentjes ook wel wel iets wat demping, maar niet gek veel en die zijn gemaakt voor hele snelle lopers.
00:15:19
Marcel: Maar ook voor de kortere afstanden.
00:15:21
Jorin: Ja, maar ook voor de marathon zijn ze er.
00:15:23
Marcel: Maar dan moet je wel echt goed zijn.
00:15:24
Jorin: Dan moet je inderdaad wel goed zijn, wil je daar op kunnen lopen. Dan doe je twee, twee en een half uur, een marathon. Misschien drie maar veel langer zou dat dan niet zijn. En dan kom je bij de normale duurloopschoenen en dat dat zijn zeg maar de standaard schoenen die je in de winkel ziet.
00:15:40
Marcel: Voordat je verder gaat, wat voor schoenen draag jij eigenlijk als je aan het hardlopen bent?
00:15:44
Jorin: Nou, zelf draag ik momenteel ongeveer vijf paar hardloop schoenen, die wisselen elkaar af. En een eigenlijk uit al die categorie die we net hebben benoemd, heb ik wel wat. Barefoot niet. Dat is voor mij niet handig, want ik loop best wel wat op de midden voet, hebben we vorige keer ook over gehad en op barefoot schoenen wordt dat nog meer gestimuleerd. En dan ga ik dus nog meer gebruik maken van die kuitspieren, terwijl daar ligt ook voor mij een risico, zeg maar, omdat te veel te gaan gebruiken. Dus die schoenen, die sturen mij nog meer daar naartoe. Dus dat heb ik liever niet. Dus ik heb liever een schoen die mij wat meer naar het midden van mn voet stuurt, zodat ik minder op die bal van mijn voet ga lopen, dat ik dat niet te veel doe. Ja dus daar loop ik op. En in elke categorie heb ik wel wat. Ik heb, wat snellere lichte schoentjes. Ik heb wat zwaardere schoenen en dat wissel ik met elkaar af van verschillende merken.
00:16:39
Marcel: Dat is trouwens fascinerend. Het lijkt erop dat, dat wordt ook wel door wetenschappelijk onderzoek ondersteund, dat juist meerdere schoenen dragen, de variatie daarin. Dat juist de grote voorkomer gaat zijn van het oplopen van blessures, omdat je je lichaam telkens iets anders belast en bovendien. Je dient variatie toe. Ik denk dat het ook belangrijk is dat daar nog even over gaan hebben.
00:17:00
Jorin: Ja, en dat is denk ik voor nu meteen een goed punt. We hebben nu die categorie uitgelegd die er zijn. En dan is even inzoomen. Wat doet zo’n categorie nou. Heb je wedstrijdschoenen en dan ga ik even het voorbeeld van de topatleten waarmee ik werk in Afrika erbij halen. Die doen bijvoorbeeld de ene dag intervaltraining dus die gaan korte snelle stukken lopen afwisselend met een korte pauzes. Rustig lopen, en daarvoor gebruiken ze echt, die wedstrijd race schoenen en dat zijn die dunne schoentjes, daar zijn ze gewoon snel op. Die zijn heel licht die wegen niet zo veel. Voelen ze goed wat ze doen, en dan heb je die die duurloopschoenen. Die dragen ze eigenlijk alleen maar als ze langer gaan lopen en wat langzaam.
00:17:42
Jorin: Dus die wisselen dat ook af? En die hebben alles, zeg maar binnen die gradaties, schoenen heb je ook nog weer verschillende niveaus, en die hebben ze allemaal, die gebruiken ze allemaal omdat ze gewoon gesponsord zijn natuurlijk. Maar die wisselen dus heel veel af en ik denk dat dat voor de duurloop loper in Nederland. Dus je gaat drie keer per week een halfuurtje lopen, zou dat ook heel goed zijn om gewoon is te wisselen van schoenen. Naast je dan iets fanatiekere lopen bent, dan zou het helemaal interessant zijn om ook is echt zo’n, hele lichte schoen te nemen. Dan kun je dat je in je intervallen ofzo gebruiken.
00:18:21
Marcel: Wat misschien ook wel handig is, je hebt natuurlijk – we hadden het net ook over – je hebt ook trailschoenen en zo. Één van de dingen die volgens mij lopers in Nederland überhaupt weinig doen. Ook omdat je daar misschien andere schoenen voor moeten aanschaffen. Is dat je ook eens gaat switchen van ondergrond, dus dat je ook naar onverhard gaat, in plaats van dat je alleen maar asfalt gaat kijken om op te lopen.
00:18:40
Jorin: Ja, dus dat, dat is wel meteen een interessante, omdat je die variatie in beweging die voorkomt blessures. En hardlopen is een vrij eenzijdig sport. Dus je je hebt een representatieve beweging cyclus die is om en nabij hetzelfde. Totdat je heuvel op heuvel af bochtje linksom of rechtsom oneven terreinen. Ja, dan ben je constant die spiertjes net eventjes anders aan het gebruiken dan dat je doet als je op een vlakke asfaltweg 40 kilometer rechtdoor hebt. En dan is elke stap namelijk nagenoeg hetzelfde, maar in die bossen omgeving niet. En dat is heel interessant, want dat boek Born to Run van Christopher McDougall, die schrijft letterlijk barefoot lopen, is beter, maar daar heeft hij even niet in meegenomen dat die stam waar die over schrijft, die loopt in een gebied wat constant wisselend is, een heuvel op en een heuvel af. Al die dingen die we net noemen – en dat hebben wij natuurlijk hier veel minder.
00:19:43
Marcel: Je moet wel even naar een bos rijden, doorgaans.
00:19:49
Jorin: Exact, dus die schoenen die misschien wel wat meer dempend zijn, die zijn helemaal niet per se slechter.
00:19:55
Jorin: We trainen natuurlijk, we lopen hier heel anders dan dat die stam doet dus die vergelijking is eigenlijk slecht.
00:20:00
Marcel: Die gaat mank.
00:20:02
Jorin: Maar het feit van dat die stam op die manier loopt en traint en weinig blessures ervaart, dat heeft wel alles te maken met die variatie in in beweging.
00:20:13
Marcel: Daar gaan we trouwens in een andere podcast nog eens over hebben over variabiliteit, dat is één van mijn favoriete onderwerp, vind ik een stuk leuker. Als schoenen trouwens, dat begrijp ik wel beter, laat ik het zo zeggen. Maar goed we hebben dus nog steeds het probleem hier, dat ik wil schoenen hebben. Ik kom toch altijd met de verkeerde schoenen naar buiten. We hebben dus een hele bunch aan soorten.
00:20:33
Jorin: Ja.
00:20:34
Marcel: We hebben ze in alle soorten en maten en toch krijg ik altijd, krijg ik alleen maar vage omschrijvingen, wat goed zou zijn voor mij.
00:20:42
Jorin: Dan moet je dus gaan kijken naar welke variabele zitten er in schoenen die je kan bekijken. Waar je wat van kan vinden.
00:20:50
Marcel: Wat zijn de belangrijkste waar jij naar kijkt? Ik bedoel we kennen natuurlijk de pronatie of de antipronatievulling, cushioning hoor ik ook altijd over.
00:20:59
Jorin: Ja, hoeveel demping.
00:21:01
Marcel: Hoeveel demping wil je hebben?
00:21:02
Jorin: Dan is er nu wel een hot topic, dat is de stackheight, dus hoe dik zijn die schoenen.
00:21:07
Marcel: Stackheight?
00:21:07
Jorin: Ja, zo noemen we dat. Dat is een term die bestaat al lang, maar.
00:21:12
Marcel: Ik ken het alleen uit het pokeren.
00:21:12
Jorin: Ja, een goede stack is heel veel waard. Dat is in hardloopschoenen, ook zo. Hardloopschoenen met een goede stackheigt zijn duurder.
00:21:25
Marcel: Nooit geweten dat het daarvandaan kwam.
00:21:27
Jorin: Nee de stackheight van hardloopschoenen, dus hoe dik is die zool nou, en dat is recent een wat besproken topic, en dat heeft alles te maken met de innovaties die nike en nu de andere merken ook in hun schoenen aan het plaatsen zijn met vrij dikke zolen. Carbon platen er in. Echt vering naar voren. Sturing naar voren om maar zo hard mogelijk te rennen en de internationale atletiekfederatie world athletics die die moest op een gegeven moment regels gaan stellen, limiteren. Er waren oneerlijke of oneerlijk. Daar is over discussiëren. Maar er waren atleten die hadden schoenen die veel meer hielpen dan andere atleten hadden, omdat ze door een bepaald merk gesponsord. En wat je dus nu hebt, is dat de atletiekfederaties hebben een limiet van 40 millimeter.
00:22:19
Marcel: Dat is echt dik!
00:22:20
Jorin: Dus dan heb je schoenen van echt wel vier centimeter, dat is wel flink. Dat zijn dikke schoenen, en dat is nu de limiet. Als je op de 40 millimeter zit, dan mag het nog en daarboven mag je er, geen wedstrijd op starten dan als je daar op gepakt zou worden als atleet, en dan hebben we natuurlijk over de hoge segment atleten, de echt sneller jongens. Dan wordt je gewoon gediskwalificeerd.
00:22:40
Marcel: Terecht, dat is competitievervalsing.
00:22:43
Jorin: Nou ja, het is, in ieder geval. Er komt dus een bepaalde energie uit zn schoen die je gewoon helpt.
00:22:49
Marcel: En toch vind ik dat Cushining vind ik wel echt gevaarlijk. Als ik daar mee bezig ben met met atleten. Ik raad het eigenlijk altijd wel af, zeker hier in Nederland, om al te veel demping te doen.
00:22:59
Jorin: Want?
00:23:01
Marcel: Nou ja, het het is misschien anders omdenken ten opzichte van wat je geneigd bent om te doen, je zou zeggen op het moment dat je op harde ondergrond gaat lopen. Dan wil je demping hebben, want zo is het verhaal. Als je demping hebt dan beschermd dat je gewrichten, maar dat is echt totale onzin. Als je bijvoorbeeld gaat kijken naar metingen van mensen die er geen verstand van hebben en gewoon gaan lopen – en ik zou jou laten lopen op een grasveldje – wat een beetje wat zachter is, dan krijg ik van jou bepaalde hoeken te zien in je heup en knie en laten we zeggen dat bijvoorbeeld in je heup is dat 50 graden je knieën als je op je knie, als je een belast dan is dat ongeveer 25 tot 30 graden. Het geestige is dat waar die hoeken 50 en 30 graden zijn als jij op gras loopt, worden ze kleiner, dus 40 tot 20 graden als je hebt asfalt gaat lopen. Kortom, jouw lichaam als jij op een harde ondergrond komt, te lopen gaat juist verstijven. En waarom verstijft die? Dat is puur en alleen om jouw gewrichten niet alleen te beschermen, maar vooral ook jouw pezen. Op het moment dat jouw pezen te lang rekken. En je zou dus teveel demping hebben, dan wordt dat allemaal omgezet in warmte en warmte is nou net datgene waar pezen niet zo heel erg goed tegen kunnen, waar ze beschadigd van raken. Kortom, wat je met demping doet, is juist blessurerisico extreem verhogen. Als jij veel asfalt loopt, ik vind dat, dat is zo krankzinnig fenomeen. Het verbaast me altijd weer. Nou heb ik wel begrepen dat volgens mij zij jij dat laatst een keer tegen mij. Dat wordt wel minder toch die cushening, tenminste wat minder extreem.
00:24:40
Jorin: Je kan het hebben over hoe zacht is een schoen en dat is, dan denk ik wat jij bedoelt en hele zachte schoenen dat zie je niet zo veel meer. Dus dat echt heel zacht materialen, dat is echt wel minder, dus de schoenen zijn vrijstug, zit weinig rotatie in maar ik kan ze niet echt gemakkelijk meer dubbelvouwen, dus dat vermindert wel, de schoenen worden wel wat stijver en dat heeft alles met dat maken wat je net zegt. Dus ja, dat is zeker. Alleen wat je nu wel ziet is als je met schoenen met een hoge stackheight , dus als je met die hele dikke schoenen gaat werken dat. Dat zou dan heel dempen moeten zijn, maar dat materiaal is nog steeds vrij stug. Dus dan tackle je dat probleem wel, een beetje alleen wordt het nog steeds geadverteerd als heel dempende schoen.
00:25:26
Jorin: Dat is dan gewoon buitengewoon verwarrend. Eigenlijk ja.
00:25:29
Jorin: Ja, ja dus, het is niet per se dat er heel veel demping hebben. Tuurlijk er zit kunststof onder je voet dus dat doet wat maar de hoeveelheid waarin dat gebeurt, ja, dat dat verschil echt heel erg paar schoen en per merk.
00:25:44
Marcel: Ik begin steeds beter te begrijpen waarom er geen geschikte schoen kan vinden als ik in een schoenenwinkel sta.
00:25:48
Jorin: Ja, maar dat is… Ik denk dat het voornamelijk gaat om proberen en testen en kijken wat er lekker loopt. Daar gaat het in de basis om. En ja, in sommige gevallen moet je misschien wel wat steviger model hebben dan de andere. En daar kan een winkelier je dan in sturen, maar in heel veel gevallen voel je het zelf ook heel goed.
00:26:10
Jorin: Wat we denken je nog even moeten benoemen, is we hebben die stackheight nu wel duidelijk, hè. Dus je mag een bepaalde dikte schoenen mag u of überhaupt maar tot tot 40mm.
00:26:19
Marcel: Ik ben recreanten, ik mag alles. Als ik op blokhakken wil gaan lopen, dat mag dat ook kan mij dat schelen.
00:26:27
Jorin: Ja, van mij mag je. Het zit er niet uit, maar het mag. Nee dat bestaat niet in het lopen heel erg, maar je kunt ook kiezen voor juist de hele dunne. Dan gaan we weer terug naar die Christopher Mc Dougle. Wat hij zegt, je moet barefoot lopen, want dan voel je meer wat er gebeurt en hij schrijft zelfs over propriocepsis.
00:26:49
Marcel: Die moet je me even uitleggen, denk ik.
00:26:51
Jorin: Propriocepsis is het gevoel wat jij hebt, waar je lichaam zich bevindt in de ruimte. Dus even simpel gezegd: als jij je knieën op tilt, dan voel jij dat je je knie op tilt tot waar ongeveer en jij kan bepalen waar die is. Wat hij bedoelt in zijn boek is dat als jij op de grond land op een flink dempende schoen dat je niet meer voelt dat je de grond raakt, maar dat is niet propriocepsis, dus dat heeft hij helemaal verkeerd beschreven. Propriocepsis is je gevoel van waar is je lijf in beweging en in ruimte. Dus dat veranderd niet door die schoen, want je voelt als het goed is nog steeds hoe je beweegt en waar je bent. Wat zo’n schoen wel doet is grond contact wat je kan voelen met hele dunne schoentjes, dan voel je je die steentjes.
00:27:40
Marcel: Het is veel directer.
00:27:42
Jorin: Dus dat klopt je voor. Dat voelt anders, maar het is niet per se beter of slechter. Er is ook niet per se onderzoek dat laat zien van nou, als je op die schoenen loopt, heb je minder blessures dan op die dat dat? Dat is er niet. En nu weer ga jij wat zeggen, ik zie je denken.
00:28:00
Marcel: Nou ja, ik loop het dagelijks leven op vivo barefoot.
00:28:05
Jorin: Ja.
00:28:05
Marcel: Dat vind ik heerlijk sowieso. Mijn achillespees is na jarenlang tekort te zijn geweest, gewoon prima weer op lengte gekomen die functioneert gewoon weer volledig. Heerlijk is dat. Ik ben daar beter gaan bewegen minder last van kleine pijntjes in mijn rug of in mijn schouders.
00:28:20
Marcel: Maar ook als ik ga rennen, ben ik er echt een stuk sneller op, maar dat is op zich logisch natuurlijk. Maar het voelt ook gewoon echt beter. Het lijkt alsof ik één ben met waar ik eigenlijk mee bezig ben. Ik loop namelijk buiten en het is heel gek eigenlijk, maar, je raakt heel veel van je waarnemingen je perceptie kwijt als je met van die hele dikke zo gaan lopen. Het is heel onnatuurlijk eigenlijk.
00:28:45
Jorin: Ja, wat je dan even vergeten is dat je dus op die schoenen anders gaat lopen.
00:28:52
Marcel: Ja, en na zeven kilometer vind ik het niet leuk meer.
00:28:54
Jorin: Precies. Dus de belasting op zo’n schoenen is best wel hoog. Dat heeft alles te maken met je loopstijl en die daardoor verandert. Dus het is niet per se dat dat dan the holy grail is ofzo. Dat is absoluut niet zo.
00:29:07
Jorin: Het kan heel goed voor je werken en er zijn mensen kunnen daar 100 kilometers op rennen. Maar er zijn ook mensen die dat twee kilometer doen en daarna overal pijn hebben en ja schoenen uitdoen en in de kliko, want dat dat werkt niet voor ze. Dus dat is niet per se beter. Maar het is anders en anders is goed.
00:29:30
Jorin: Als je het afwisselt. Die variatie daarin is, denk ik veel belangrijker is dan: Oke ik moet dat of ik moet dat. Misschien moet je het allebei.
00:29:39
Marcel: Ik begin een beetje het vervelend gevoel te krijgen wat vorige week ook op uitkwamen. Er is natuurlijk of de vorige week , de vorige podcast. Ik begin een beetje het vervelend gevoel te krijgen net zoals de vorige podcast dat er es niet één juiste manier voorvoet landen of hak landen of midden voet landen? Er is geen manier die beter is dan de ander. Ik begin een beetje het gevoel te krijgen met schoenen dat het vooral belangrijker is, dat hij gewoon lekker zitten en dat je lekker loopt dan dat je heel erg gaat lopen uitdokteren hoeveel demping je nou moeten hebben en hoe dik die nou gevuld moet zijn die zool. Hoe stijf die ergens moet zijn.
00:30:20
Jorin: Ja, dat klopt, waar je wel rekening mee moet houden is: wat zijn de eigenschappen van mijn schoenen en wat voor invloed heeft dat dus op je loopstijl.
00:30:28
Marcel: Ja precies, want dat is mijn probleem als ik. Als ik naar een winkel ga en ik zeg ik wil gewoon schoenen die lekker zitten. Ja, dan gaan ze mij geen goeie schoen kunnen geven.
00:30:38
Jorin: Nou, dat kan wel maar dan moet je goed gaan zoeken naar welke eigenschappen zoek je nou eigenlijk.
00:30:43
Marcel: Dus de volgende keer ga ik een winkel in en ik wil geen video analyse doen en ik wil ook geen onzin horen over voet bogen en opvullen met antipronatie stukken en cushioning maar ik zeg gewoon tegen de winkelmedewerker: ”Ik wil schoenen die lekker zitten.” Waar ga ik dan mijn vragen?
00:31:01
Jorin: Dat en dan zeg je nou, ik wil neutrale schoenen hé, dat is dan in jouw geval die correctie schoenen, die wil jij niet. Dus dan ga je naar een neutrale schoen vragen. En dan kun je dus zeggen van nou, je hebt al die categorie waar we het net over hadden: minder demping meer demping, daar kun je naar vragen en je kan vragen dus naar die stackheight uit waar we het over hebben gehad.
00:31:20
Jorin: En dan komt er nog een belangrijk punt dat is de drop. en wat is nou de drop van een schoen.
00:31:21
Marcel: De heeldrop.
00:31:25
Jorin: Ja. Wat is het hoogteverschil tussen je hak en je teen. Even stom gezegd. Dus sta jij op een hoge hak of sta je bijna plat en in schoenen heb je even grofweg gezegd. Nul drop, dat is dus, dan sta je dus plat tot ongeveer 12 millimeter.
00:31:45
Marcel: Dat is echt super.
00:31:47
Jorin: Dat is 1,2cm.
00:31:49
Marcel: Dat is echt mega veel.
00:31:50
Jorin: Ja, dus dan sta je wat meer op je tenen eigenlijk. Zoals de dames wel eens op hoge hakken lopen. Dat doe je dan ook een beetje op 1.2cm. Ja, dat is best wel wat en je ziet dus de laatste jaren dat schoenenmerken die zijn aan het switchen naar lagere drop. Dus die die 12 millimeter kom je bijna niet meer tegen.
00:32:13
Marcel: Meestal is acht.
00:32:14
Jorin: Ja, tien en acht de meeste merken hebben schoenen vanaf tien en lager. Tien is een centimeter verschil. Dat is al best wel flink, maar wat doet die drop nou? Die zorgt dus eigenlijk voordat je loopstijl wat verandert en wat je ziet, dus hoe lager die drop, hoe meer je naar je voorvoet gestuurd wordt om daar te landen en hoe hoger de drop hoe meer je naar de achterkant, dus de hiel van je of de hak van je schoen waar je zou gaan landen. Daar hebben we vorige keer natuurlijk over gehad dat dat niet zo heel veel uitmaakt. Maar het is wel goed om te beseffen als je een bepaalde loopt hebt en je gaat dus een schoen: met een hele lage drop nemen, terwijl je altijd op je hak land of op je hiel land dan dan krijg je dus een schoen die iets anders gaat stimuleren dat jij gewend bent – en daar zit vaak wel een probleem. Dus de schoen op zichzelf is niet slecht en die zal misschien juist heel goed zijn. Maar als jij een paar hardloopschoenen gebruikt en dat is een schoen met tien millimeter en je gaat naar de winkel en je gaat naar vier millimeter drop.
00:33:20
Marcel: Dan kom je ongestijfeld in de problemen.
00:33:23
Jorin: Ja want je gaat anders lopen en je krijgt andere gewrichtsuitslagen, ander spiergebruik met alle gevolgen van dien.
00:33:28
Marcel: Maar wat je wel zou moeten doenom stel nou dat jij lastig van je kuiten regelmatig. Dan kun je dat juist in je voordeel gebruiken. Dan kun je namelijk gaan bepalen van hé. Misschien ja, moet ik wel.
00:33:41
Jorin: Een ander type schoen gaan gebruiken.
00:33:43
Jorin: Ja, dus wat je zou kunnen zeggen over die drop is bijvoorbeeld: Ik vind dan dat je sowieso als hardloper moet je eigenlijk twee paar schoenen hebben als je wat fanatieker bent. Wat we net ook al zei, dan zou je ook een wedstrijdschoenen of een lichter model, en die hebben al automatisch een lagere drop. Omdat je als wedstrijdloper als fanatieke lopen, zou je wat meer geneigd zijn om richting midden van de voet te gaan, omdat dat sneller is. Hebben we het de vorige keer over gehad. Ja, als je dus dan die schoenen hebt, dan heb je misschien een duurloopchoen met tien millimeter. Je hebt er misschien eentje, die zit er tussenin op acht millimeter en je hebt er één op vier. Dan kun je zeggen van oké, vandaag heb ik intervaltraining, ik ga vijf keer een kilometer hard en dan gebruik ik die licht lage drop schoen. Voel ik iets meer wat ik doe, maar ik ga ook veel harder, dus dat kan dan wel. Je bent een korte bezig vaak. Je bent niet 30 kilometer achter elkaar aan het rennen.
00:34:40
Marcel: Maar inderdaad, voor de 30 kilometer zondagochtend run.
00:34:43
Jorin: Dan zou je eerder die wat meer dempende schoen, dus die wat meer drop heeft, en die zal waarschijnlijk ook ietsjes meer stackheight hebben dan die wedstrijd schoen, al zien we de laatste tijd in wedstrijdsport shifting. Maar dat laten we even buiten beschouwing, denk ik zo veel kunnen we de andere keer over hebben.
00:35:00
Marcel: Ergens in de toekomst
00:35:02
Jorin: Carbon platen en dat soort dingen. Maar laten we het nu even over over die drop. Je kan dus gaan kiezen van wat is mijn training vandaag en welke type drop wil ik gebruiken? Lager of hoger en wat je zelf zou kunnen doen, is oké, ik heb dus twee paar schoenen met tien millimeter drop van een twee verschillende merken, en de ene die doet die, daar loop ik op, maar die heeft een iets andere materialen dan die andere schoen. Van het andere merk en daardoor heeft hij dus ook andere invloed op je lopen, en dat is misschien wel heel goed om te zeggen: nou, maandag loop ik een uurtje op de ene schoen, dan doe ik woensdag een intervaltraining op die lichte schoen. En dan doe ik vrijdag weer een duurloop op die andere andere schoen die ik nog niet had gehad. En dan heb ik wel elke keer net even die variatie in belasting vanuit die verschillende schoenen.
00:35:52
Marcel: There is no one size fits all
00:35:55
Jorin: Exact. Het is dus niet een schoen is perfect voor jou. Je gebruikt juist lekker veel verschillende schoenen en hoe meer hoe beter.
00:36:03
Marcel: En ze moeten vooral gewoon lekker lopen.
00:36:07
Jorin: Ja, het moet lekker zitten en passen bij de type training dat je doet.
00:36:11
Marcel: Dus de volgende keer dat ik naar de winkel ga, wie dan ook. Overpronatie gewoon allemaal niet meer naar luisteren?
00:36:17
Jorin: Nouja die overpronatie kan best voor je werken. En dan hoef je ook helemaal niet geblesseerd van te raken.
00:36:23
Marcel: Maar wees er voorzichtig mee. Laat het je niet zomaar aanpraten.
00:36:28
Jorin: En wat wel leuk is om te benoemen bij antipronatieschoenen. Ik heb een tijd met een van de grootste atleten van de wereld, gewerkt, wereldrecords gelopen, een keniaan. Ik ga geen namen noemen, maar die liep en 40 kilometer duurloop gemiddeld in 3.20 per kilometer, en die had de dikste zwaarste antipronatieschoen van Adidas aan.
00:36:55
Marcel: Echt waar?
00:36:57
Jorin: De dikste en zwaarste op de markt en ik keek naar tijdens die training en ik dacht waarom doe je dat?
00:37:03
Jorin: Niet een oordeel er over. Maar gewoon ik vroeg me af waarom? Waarom doet iemand dat? Dus ik zijn daar die training tegen hem ”Waarom heb je nou voor deze schoenen gekozen?”
00:37:15
Jorin: Je bent gesponsord door adidas dus jij hebt 20 paar schoenen staan. Misschien nog wel meer. Waarom deze en waarom kies je voor een zware dikke antipronatieschoen, voor zo’n snelle 40 kilometer duurloop. En zijn antwoord dat was prachtig. Hij zegt Jorin het type schoen, maakt mij niet zoveel uit. Maar dit is gewoon de zwaarste schoen die ik heb. Dus als ik hier in Kenia in de bergen op hoogte, dus twee kilometer tweeëneenhalve kilometer, hoogte boven zeeniveau, en ik kan dan deze 40 kilometer in 3.20/km gemiddeld lopen.
00:37:48
Marcel: Dan gaat het ergens.
00:37:50
Jorin: Als ik dan een lichte schoenen aantrek op zeeniveau. Dan vlieg ik.
00:37:54
Jorin: En toen dacht ik van ja, dat is wel waar man. Dus hij gebruikt die schoen gewoon één keer in de paar weken.
00:38:01
Marcel: Voor een beetje extra weerstand.
00:38:03
Jorin: Het is wat zwaarder.
00:38:05
Marcel: Eigenlijk is het een soort van verkapte krachttraining.
00:38:08
Jorin: Ja, en die antipronatie dat wist hij niet eens, dat maakt hem ook niet uit.
00:38:13
Marcel: Nou ja, dan zijn we er denk ik wel uit Jorin. Ik weet wat ik moet gaan kopen.
00:38:18
Jorin: Ja, je moet gaan voelen, vooral. Ja, dat moet je zeker en dan gaan uitzoeken van wat zit het lekkerste. En dan de eigenschappen van die schoenen is vergelijken met schoenen met andere eigenschappen, dus doe is er eentje van tien millimeter en eentje van vier millimeter aan. En ga is vergelijken. Wat vind je dan lekkerder zitten? Misschien vind jed ze allebei wel fijn, en koop je ze beiden.
00:38:43
Jorin: Bedankt voor het luisteren naar de Running Solutions podcast. Heb je vragen naar aanleiding van deze podcast of zijn er onderwerpen die jij graag besproken zou hebben in de toekomstige podcasts? Laat het ons dan vooral weten, dit kun je doen door te mailen naar solutions of laat even een reactie achter onder de Apple podcast, in spotify of de andere podcast services, waar we te vinden zijn.